AHABAMMONO

Verovatno gledate u naslov ovog posta i pitate se šta joj, pa, sad ovo znači. Odgovor je vrlo jednostavan, ali molim vas - budite strpljivi, saznaćete uskoro.
Kada sam za rođendan od prijateljice, između ostalog, na poklon dobila teksturu koju već dugo merkam i priželjkujem, morala sam odmah da je isprobam. Tako je nastalo nekoliko komada nakita za koje nikako nisam mogla da smislim ime. Mozgala sam danima, ali nisam mogla da smislim ništa adekvatno. Gledajući tako u tu zlaćano - zelenu boju moje nove mini kolekcije sa šarama sličnom crtežima nekog plemena setila sam se mog boravka u Gani, tamošnjeg tradicionalnog jela Fufu, veselih zvukova bubnjeva, plesnih pokreta koje danas izvode mnogi hip-hoperi (a da toga nisu ni svesni) i neobičnog jezika kojim su lokalci govorili.

Kao dete pomorca (tata mi je kapetan duge plovidbe i penziju je zaradio “tukući” more na prekooceanskim trgovačkim brodovima) imala sam sreću i zadovoljstvo da proputujem dobar komad planete Zemlje, a Gana je samo jedna od zemalja koju sam imala mogućnost da upoznam. Putovanja po belom svetu što zbog potreba posla, što zbog zadovoljstva, nastavila sam i kasnije, kada sam se osamostalila. Na svim tim mojim putešestvijama susretala sam se sa raznim kulturama, jezicima, shvatanjima i pogledima na svet, upoznavala divne ljude, isprobavala razne vrste hrane...

Svi ti susreti i iskustva ostavili su veliki trag na moj život i obogatili me kao osobu, pa je sasvim logično što su glavni izvor moje umetničke inspiracije i mogući razlog što su mi radovi dizajnerski prilično različiti, ali opet sa nekom samo meni svojstvenom i prepoznatljivom stilskom notom. Zemlje koje sam obišla su potpuno različite, ljudi koje sam sretala su sasvim drugačiji jedni od drugih i naravno da su moja sećanja specifična i jedinstvena, što ukomponovano u umetnički izražaj čini kreativnu, ali opet samo moju, zbrku.

Vođena svojim sećanjima, a zahvaljujući internetu ponovo sam posetila Ganu i tako saznala da se taj neobičan jezik zove Twi-Fante i da njime govori oko 20 miliona pripadnika naroda Akan koji u najvećem broju žive u Gani i Obali Slonovače. Kao posledica trgovine robljem, deo stanovništva Kariba, posebice Jamajke su poreklom pripadnici naroda Akan i, uprokos svim nedaćama kroz koje su prošli, uspeli su da do danas sačuvaju svoju tradiciju i jezik. Akani su u svom regionu od 15. do 19. veka dominirali iskopavanjem zlata i trgovinom ovim plemenitim metalom, a poznati su po zlatnim utezima koje su pravili korištenjem metode kovanja zvane "izgubljeni vosak".
Istraživanje me je dovelo i do skromnog rečnika Twi-Fantea u kom sam otkrila reč AHABAMMONO ili po srpski Zeleno. Da, da, to je značenje ove neobične reči - ZELENO! A, onda mi je kliknulo da je ona savršeno ime za novu mini kolekciju nakita koju sam napravila. Ne samo što direktno opisuje dominantnu boju kolekcije, nego i indirektno zbog zlaćanih primesa ukazuje na zlatarsku istoriju naroda Akan, dok šarom podseća na njihovu tradicionalnu umetnost.

0 коментара :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

FLICKR

TRANSLATOR

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

POLYMER CLAY PLANET

STUDIO ARTESANIA

STUDIO ARTESANIA
STUDIO ARTESANIA is brand name of mixed media/polymer clay artist and instructor ANDRIJANA KATAVIĆ, aka ANYA ARTESANIA. She's also the creator and curator of Polymer Clay Planet, FIMO ambassador for Serbia, and the member of the first Makin's Clay® Design Team. Her artworks have been published in a book "The Polymer Clay Artist's Guide".